Hotel Kosmos: Revival of past glory
yuna merckx
Master Interieurarchitectuur
2023— 2024
studio
Re-use of Modernist Buildings
promotoren
Sara Eloy
Iris Van der Schueren
Ontwerp van het restaurant met het hergebruik van de originele tegel en een vormentaal geïnspireerd door de Pakketbootstijl
Hotelkamer met op speciaal ontworpen meubel dat de functie van wastafel en bedhoofdeinde om het zicht naar buiten te optimaliseren
Hotel Kosmos: Revival of past glory
Het modernistische, voormalige Hotel Kosmos bevindt zich op het plateau van de Rodeberg, Heuvelland, en is momenteel slechts een symbool van vergane glorie. Het werd in 1934 gebouwd door Jozef de Brabandere in Pakketbootstijl en maakte oorspronkelijk deel uit van een succesvol vakantiedomein. Het gebouw verkeert in ernstige staat van verval, ondanks het potentieel om opnieuw een unieke toeristische verblijfplaats te worden. Deze masterproef zet in op dit onbenutte potentieel.
Hotel Kosmos is momenteel een missing link in een gebied dat reeds sterk ontwikkeld is in functie van toerisme. Een belangrijke onderzoeksvraag is bijgevolg hoe het hotel zich kan onderscheiden en een meerwaarde kan bieden als toeristische faciliteit. Concepten zoals place-identity en destination image spelen hierbij een belangrijke rol en bieden een wetenschappelijk kader m.b.t. het creëren van een unieke toeristische bestemming. Het integreren van de lokale context blijkt hierbij een effectieve strategie.
Het concept ‘nostalgia’ zet in op het implementeren van de historische context. Nostalgia is een deelaspect van place-identity en verwijst naar een sentimentele genegenheid voor het verleden. Het fungeert binnen toerisme als een sterk push-en pull-motief en zal daarom centraal staan in de vormgeving van het hotel. De vormentaal is volledig geïnspireerd door de Pakketbootstijl, kenmerkend voor de interbellum-architectuur en gehanteerd als symbool van vooruitgang en innovatie. Karakteristieken zijn o.a. horizontaliteit, afgeronde hoeken, assymetrische composities, aluminium buizen en afwerkingen zoals chroom en hoogglans. Deze vormentaal in combinatie met het hergebruik van de aanwezige tegels zorgen voor een onderdompeling in een nostalgische ervaring.
De ruimtelijke organisatie wordt geoptimaliseerd in functie van de zichten, eveneens als onderdeel van de place-identity. Zo worden de nutsruimtes voorzien in de kern van het gebouw aan de voorgevel, waardoor de verblijfsfuncties zich kunnen situeren aan de achter- en zijgevels met zicht op de vallei. Bovendien wordt ook op het niveau van de interieurelementen ontworpen in functie van de omgeving.