Studio Stadswaag
Sandra Salem
Master Architectuur
2023 — 2024
studio
As Found
promotoren
Bart Hollanders
Jan Degeeter
medestudenten
Dries Van Cauter
Evelien Van Santfoort
Centraal in het ontwerp staat een lange tafel, opgebouwd uit meerdere aparte tafels, die flexibel kan worden gebruikt en opgeborgen in de tribune, wat een dynamische en multifunctionele ruimte creëert.
Projectietekening – Op de eerste verdieping bevindt zich een aula, waarvan de helling is omgedraaid zodat men nu uitkijkt op het plein.
Studio Stadswaag
Onze masterproef richtte zich op het nieuwe masterplan voor de campus, met een speciale focus op de ruimte aan het plein “Stadswaag.” We onderzochten hoe deze ruimte beter benut kan worden om een dynamischer en interactiever knooppunt te creëren. Onze hoofdvraag was: hoe kunnen we de relatie tussen de campus en het plein “Stadswaag” versterken?
We voerden een historische en vergelijkende analyse uit, waarbij we keken naar de ontwikkeling van Campus Mutsaard en het plein “Stadswaag.” Inspirerende voorbeelden zoals Place de la Sorbonne in Parijs en architecturale principes die democratische processen en burgerbetrokkenheid bevorderen, werden bestudeerd.
Uit ons onderzoek bleek dat de huidige planvorming de potentie van de ruimte bij het plein “Stadswaag” niet volledig benut. In plaats van een logistieke functie, kan deze ruimte beter worden ingezet om de verbinding tussen de campus en de stad te versterken. Een uitnodigende helling die tot op het plein doorloopt, zou fysieke drempels elimineren en de ruimte toegankelijker en aantrekkelijker maken.
De conclusie is dat een herziening van het masterplan, met nadruk op openheid en toegankelijkheid, zal bijdragen aan een levendige en inclusieve omgeving. Door de ruimte te transformeren naar een ontmoetingsplek, kan de campus een actievere rol spelen in de stad.
Onze aanbevelingen omvatten het heroverwegen van de toewijzing van ruimte in het masterplan en het implementeren van ontwerpen die fysieke barrières wegnemen en interactie stimuleren. Ons ontwerpproces volgde een 1:1 benadering, waarbij leren door te doen centraal stond. Door zelf dingen te maken en praktisch te testen, vonden we de beste oplossingen voor een dynamische en goed verbonden ruimte.