outdoor learning
Nisrine Guerti
Master Interieurarchitectuur
2021— 2022
studio
Morfologie van het interieur
promotoren
Eva Storgaard
Axelle Vertommen
Margo Annemans
outdoor learning
De reorganisatie van GO! Atheneum MXM als actieve leerschool.
Deze masterproef neemt uitgangspunt in het thema ‘learning environment’ en onderzoekt de ruimtelijke condities voor activerende leervormen te stimuleren. Activerende leervormen creëren een situatie waarin leerlingen kansen krijgen om hun ideeën te testen en uit te proberen. Activerende leervormen kunnen we opsplitsen in 11 onderdelen: concepten, collaboratief schrijven, brainstormen, collaboratief leren, vrij schrijven, case studies, probleem gebaseerd leren, team gebaseerd leren, casus gebaseerde instructies, paneldiscussie , peer interactie en rollenspel.
Het ontwerp bestaat uit buitenklassen waarbij de participatie en burgerschapseigenschappen van de leerlingen worden geprikkeld. Er ontstaat een visuele verbinding tussen de binnen- en buitenruimtes door middel van een afdak. De hele school vormt een leeromgeving waarin verschillende functies zitten. De functies stimuleren plaatsen om lawaai te maken, ruimtes om rustig te werken en plaatsen die als ontmoeting dienen. De hele buitenomgeving wordt een deel van het educatief proces. De verbondenheid en openheid van de school geeft een kalmerend effect.