Ontwerpen voor momenten van resonantie: een ontwerpmethode met toolkit

Lien De Schepper

Master Productontwikkeling
2023 — 2024

onderzoek

promotoren
Kristel Van Ael
Paul Bailleul
Christophe Depaus

Ontwerpen voor momenten van resonantie: een ontwerpmethode met toolkit

 

Deze onderzoeksthesis stelt de vraag hoe ontwerpen kan bijdragen de kans op resonantie bij een vooropgestelde gebeurtenis te vergroten. Mensen hebben namelijk behoefte aan resonantie en verlangen ernaar dit te ervaren. Het onderzoek vertrekt vanuit de Resonantietheorie van Rosa (2018 en 2022) als theoretisch kader en sluit af met een eerste toetsing van de ontwikkelde ontwerpmethode met toolkit, toegepast in het project ‘Reporters van Morgen’, een initiatief van Tabloo.

Resonantie is een wederkerige relatie waarbij waardevolle verbindingen worden gemaakt met iets dat men als belangrijk beschouwt. Het gaat vaak gepaard met zinderende, onbevattelijke ervaringen die emotionele reacties kunnen teweegbrengen. Mensen willen resonantie beleven en herbeleven, wat kan leiden tot langdurige betrokkenheid.

Om bewust voor resonantie te ontwerpen, is onderzocht welke aspecten bijdragen aan het vormen van resonantie, oftewel welke elementen aanwezig zijn tijdens een resonantiemoment. Door deze situationele voorwaarden te integreren in een ontwerpmethode met toolkit, gekoppeld aan concrete voorbeelden, beoogt de toolkit de kans op resonantie te vergroten bij een vooropgestelde gebeurtenis. Deze ontwerpmethode met toolkit is ontwikkeld voor teams die een resonantiemoment willen creëren, versterken of evalueren. Het resultaat van het gebruik is een draaiboek voor een resonantiemoment, waarbij de situationele voorwaarden voor resonantie worden versterkt.

Ter verificatie is de toolkit toegepast op het belevingsmoment van ‘Reporters van morgen’, een project van Tabloo, het bezoekerscentrum van NIRAS in Dessel. Het belevingsmoment is bedoeld om de kinderen het concept van tijd en lange termijn te laten ervaren. Wanneer resonantie tijdens dit moment wordt geactiveerd, kan ook langdurige participatie worden gestimuleerd.

CL1R1SZ