Een interactieve armorthese voor kinderen met een beperking

Evelyne Woolley

Master Productontwikkeling
2023 — 2024

ontwerp

promotor
Kristof Vaes

Een interactieve armorthese voor kinderen met een beperking

 

Deze masterproef richt zich op de ontwikkeling van een interactieve armorthese voor kinderen met cerebrale parese. De orthese maakt gebruik van gamification en sensortechnologie om therapeutische oefeningen motiverender te maken, en kunnen deze oefeningen zelfstandig thuis volgen. Door realtime feedback en speelse elementen te integreren, wordt de therapietrouw en betrokkenheid van kinderen verbeterd. Het ontwerp draagt bij aan een beter welzijn van kinderen door aantrekkelijke en functionele therapieobjecten te bieden. 

KinetiKit richt zich op het aanpakken van meerdere uitdagingen die kinderen met cerebrale parese (CP) ervaren bij het dragen van armorthesen. Een belangrijke problematiek is het stigma dat gepaard gaat met fysieke beperkingen. Kinderen voelen zich vaak ‘anders’ en het dragen van een orthese maakt deze beperking zichtbaar, wat dat gevoel versterkt. De motivatie om een brace te dragen is daardoor vaak niet erg groot. Bovendien hebben deze kinderen vaak lange en vermoeiende dagen door de noodzakelijke therapieën, die niet altijd interessant zijn.

Het doel van KinetiKit is om deze uitdagingen te overwinnen en de therapietrouw te verbeteren. Hierbij worden een interactieve armorthese met een set van therapieobjecten aangeboden. De armorthese is geïntegreerd met een sensormodule die spieractiviteit en beweging van de arm kan volgen, wat cruciaal is voor de therapie die ze volgen. De set objecten zorgt ervoor dat de oefeningen speelser en motiverender worden voor de kinderen. Door het integreren van gamification en sensortechnologie, worden therapeutische oefeningen speels en uitdagend gemaakt. De technologie zorgt ervoor dat ze hun therapie zelfstandig thuis volgen, waardoor hun dagen minder lang en belastend worden.

De gamification-elementen transformeren therapie in een leuke activiteit, terwijl de sensortechnologie realtime monitoring en feedback biedt, waardoor kinderen hun voortgang kunnen zien en gemotiveerd blijven. Ouders en therapeuten kunnen de voortgang op afstand monitoren, wat zorgt voor een betere ondersteuning en begeleiding.

Contact

Evelyne Woolley
evelyne.woolley@gmail.com 

CL1R1SZ