Genderinclusie binnen de Master Stedenbouw en Ruimtelijke planning: een realiteit of niet?

Emma Haerens

Master
Stedenbouw
en ruimtelijke planning
2023— 2024

onderzoek

promotoren
Thomas Vanoutrive
Marleen Goethals


Genderinclusie binnen de Master Stedenbouw en Ruimtelijke planning: een realiteit of niet?

 

In de wereld van stedenbouw en ruimtelijke planning blijven vrouwen vaak ondervertegenwoordigd, zowel in de praktijk als in de academische wereld. Dit was de aanleiding voor mijn onderzoek naar genderinclusie binnen de masteropleiding stedenbouw en ruimtelijke planning aan de UAntwerpen. De studie richt zich niet alleen op het curriculum van de opleiding, maar ook op de bredere context van gendergelijkheid in het vakgebied in Vlaanderen.

Dit onderzoek richt zich op de genderinclusie binnen de masteropleiding Stedenbouw en Ruimtelijke Planning (SRP) aan de Universiteit van Antwerpen, evenals op de bredere academische wereld van stedenbouw in Vlaanderen. Deze thesis onderzoekt de genderongelijkheid, die tot uiting komt in de beperkte integratie van gendergerelateerde thema’s in de masteropleiding SRP. Daarnaast komt ook de scheve genderverdeling onder het academisch personeel ter sprake. De genderinclusie wordt geanalyseerd binnen de context van stedenbouw, een vakgebied dat in de praktijk sinds eind 19e eeuw door mannen wordt gedomineerd en waar de behoeften van vrouwen in de stedelijke omgeving vaak over het hoofd worden gezien. De centrale onderzoeksvraag richt zich op de mate van genderinclusie binnen het curriculum van de masteropleiding SRP aan de UAntwerpen; hoe studenten dit ervaren en in welke hoedanigheid vrouwelijke academici een rol spelen binnen deze opleiding.

De onderzoeksmethode combineert kwantitatieve en kwalitatieve data. Het studiemateriaal en de referenties van de opleiding SRP planning zijn geanalyseerd geweest om te bepalen in hoeverre gendergerelateerde thema’s zijn opgenomen in het curriculum. Daarnaast worden de ervaringen, houdingen en voorkeuren van studenten met betrekking tot genderinclusie onderzocht via enquêtes. De genderverdeling onder academisch personeel van de opleiding SRP in Vlaanderen wordt ook geanalyseerd, met speciale aandacht voor de mate van aanwezigheid van vrouwelijke professoren.

 

Contact

Emma Haerens
emmahaerens@hotmail.com 

CL1R1SZ