Outdoor museumbeleving
Ella Adriaens
Master Productontwikkeling
2022 — 2023
ontwerp
promotoren
Paul Bailleul
Een mogelijk visueel scenario waarbij er visuele communicatie tussen gebruikers binnen en buiten gefaciliteerd wordt door contact met connectiepunten in de musea.
Het paviljoen is hier weergegeven in de omgeving waarvoor het ontworpen is, namelijk het Jan Hoetplein te Gent.
Kinderen kunnen gemakkelijk langs de open zijdes onderaan binnenwandelen en binnenin beslissen de gebruikers welk visueel scenario ze zullen beleven.
De afmetingen van het paviljoen zijn zo gekozen dat mensen er makkelijk onder kunnen kruipen en ook rolstoelgebruikers langs de overlapping binnen kunnen rijden.
Outdoor museumbeleving
Het doel van dit project was het realiseren van interactiviteit in de publieke ruimte rond musea en bezoekerscentra. Het eindresultaat is een belevingspaviljoen, ontworpen voor het Jan Hoetplein in Gent. In dit paviljoen worden interactieve beelden geprojecteerd waardoor gebruikers in contact komen met de musea die rondom het plein gelegen zijn. Het concept biedt bezoekers een extra stap in hun beleving en dient als inspiratie voor toekomstige bezoeken.
Na een uitgebreid onderzoek zijn de functionaliteiten van het paviljoen vastgelegd. Vervolgens werd er een locatie-specifiek ontwerp gemaakt voor het Jan Hoetplein. Het eindresultaat is een spiraalvormig paviljoen waarbij mensen van buitenaf kunnen zien of er al dan niet mensen binnen zijn. Wat de mensen daar aan het doen zijn, kunnen ze niet zien. Dit leidt tot nieuwsgierigheid en nodigt mensen uit om een kijkje te nemen.
Het dragend geraamte is bedekt met verzinkte platen. Een projectie-oppervlak uit textiel is voorzien aan de binnenzijde. Zes projectoren, bevestigd aan de dakstructuur en verborgen achter een zwevend plafond, beschijnen dit oppervlak. De projectoren zijn uitgerust met infraroodcamera’s en -uitzenders waardoor de beelden interactief zijn.
Drie uitgewerkte scenario’s geven een aanzet tot de visuele mogelijkheden. Deze scenario’s zijn: een spel tegen de tijd waarbij de aanwezige gebruikers samen de juiste beelden aan de juiste bestemming moeten linken, real-time visuele communicatie met connectiepunten in de musea, en beelden die de gebruikers zelf kunnen aansturen om een virtuele wandeling te maken doorheen de bestemming. Het systeem projecteert telkens een plattegrond van de omgeving naast de beelden. Naar de toekomst toe kunnen musea oneindig veel nieuwe visuele scenario’s creëren. Het ontwerp is dus een multifunctionele oplossing die naar wens van de bestemming kan ingevuld worden.
Contact
Ella Adriaens
ella_adri@hotmail.com