Remo3D :  the immersive live controller 

Lisa Schepers

Master Productontwikkeling
2023 — 2024

ontwerp

promotor
Jelle Saldien 

Remo3D :  the immersive live controller 

 

Deze thesis omvat het onderzoek en de aanzet tot ontwikkeling van een hardware toestel dat geluidstechniekers in staat stelt om op een intuitïeve en efficiënte manier geluidsobjecten in de 3D ruimte te besturen en manipuleren tijdens live optredens. 

Remo3D richt zich op het efficiënter beheren van 3D-geluidsobjecten door geluidstechnici tijdens live optredens met immersieve geluidservaringen.

Het biedt gebruikers de mogelijkheid, om op een intuïtieve en vertrouwde manier om te gaan met spatiaal geluid, ook bekend als 3D-geluid of immersief geluid, dat momenteel een aanzienlijke opkomst kent binnen de (live-) muziekwereld. Het complexe en tijdrovende aspect van de huidige immersieve setups is dat men nu moet werken met tools die zijn ontworpen voor stereotoepassingen (2D-ruimte) binnen een 3D-context, wat vaak neerkomt op het gebruik van computer en muis. Dit leidt tot omslachtige processen en bijbehorende frustraties bij technici. Remo3D vormt een eerste stap in de richting van de integratie van de immersieve engine binnen de setup. Het toestel ligt in lijn met de bestaande mental models van de gebruikers om zo te garanderen dat men een lage leercurve en aangename gebruikservaring zal hebben.

Remo3D is compact en draagbaar, waardoor ook de nodige verplaatsingen van pre-productie tot optreden tot post-productie geen probeem vormen.

CL1R1SZ