EYEMa

Caro Van Hooydonck

Master Productontwikkeling
2023 — 2024

onderzoek

promotor
Kristof Vaes

EYEMa

EYEMa is het resultaat van een onderzoeksthesis die antwoord zocht op de vraag ‘How can we explore the social impact of wearable technology “in the wild” with eye-tracking?’. Hierbij werd er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de eye-tracker met betrekking tot het onderwerp. Finaal resulteerde de thesis in twee eindproducten: een onderzoek en een handleiding om toekomstige studenten de kans te geven eye-trackers te gebruiken.  

Voor het project werd er gebruik gemaakt van de NEON eye-tracker van Pupil Labs. Om de mogelijkheden van in the wild onderzoek te onderzoeken werd er gestart met verkennende experimenten en casestudies.

De onderzoeksopstellingen trachtten inzicht te verkrijgen over het kijkgedrag van proefpersonen tegenover stigmabevattende producten. Hierbij werd er gewerkt met een afleiding voor het presenteren van het onderzoek, anders kijken de proefpersonen te bewust naar de objecten. Deze onderzoeken hadden  twee hoofddoelen: om te evalueren of de eye-tracker geschikt is voor “in-the-wild” onderzoek; en om te onderzoeken hoe mensen reageren op de stigmabevattende producten.

Finaal bleek de NEON eye-tracker geschikt voor “in-the-wild” onderzoek in een gecontroleerde omgeving en werden er een onderzoeksopzetten ontwikkeld die als basis kunnen dienen voor toekomstig onderzoek.

Het EYEMa boek wil ontwerpers begeleiden voor het gebruik van de NEON eye-tracker. Het bespreekt de basisprincipes van eye-tracking, de functies van de NEON eye-tracker, het gebruik, het uitvoeren van dataverwerking, toepassingen en verschillende voorbeelden. Verder bevat de handleiding diverse case studies en onderzoekssuggesties, zoals wayfinding, interface design, usability, visibility en stigmaonderzoek. Elk deel bevat stapsgewijze instructies, ondersteund door visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, hyperlinks naar tutorials en QR-codes naar video’s. Vier toepassingskaarten beschrijven een voorbeeldonderzoek voor specifieke toepassingen met een algemene werkwijze die uitgeschreven staat in het boek.

Het finale doel is om toekomstige studenten een kans te geven om zelf eye-tracking onderzoek uit te voeren binnen de opleiding Productontwikkeling.

CL1R1SZ