Interieur voor semi-autonome vrachtwagens
Birgit Bulcke
Master Productontwikkeling
2023 — 2024
ontwerp
promotor
Regan Watts
Interieur voor semi-autonome vrachtwagens
Deze masterproef is het resultaat van een grondige analyse binnen het vrachtwagentransport. In dit project wordt specifiek gefocust op de opkomst van semi-autonome vrachtwagens en de impact op het cabine-interieur. De ontwikkeling brengt een herdefiniëring van de jobomschrijving voor vrachtwagenchauffeurs met zich mee. Er is onderzocht hoe vrachtwagencabines kunnen worden aangepast aan deze ontwikkeling en het veranderde takenpakket van een vrachtwagenchauffeur dat hiermee gepaard gaat.
Trable is een interieurcomponent die computergebruik in een semi-autonome vrachtwagen (level 3/4 autonome technologie) faciliteert. Er komt tijd vrij wanneer het voertuig kan omschakelen naar autonome modus en de chauffeur het voertuig niet actief hoeft te besturen. Een verstelbare keyboard tray en een uitklapbaar computerscherm vormen samen de oplossing die de gebruiker in staat stelt alternatieve activiteiten uit te voeren tijdens deze modus. Trable biedt een flexibele werkplek in de overgang naar semi-autonoom vrachtvervoer en draagt bij aan een efficiënte en productieve tijdsbesteding.
Momenteel zijn vrachtwagencabines niet aangepast aan de opkomst van semi- autonome technologie en de mogelijkheid om de vrijgekomen tijd productief te benutten. De opkomst van gedeeltelijk geautomatiseerde vrachtwagens biedt veel voordelen voor de sector, waardoor er kansen ontstaan voor innovatie. Enerzijds kan de vrachtwagenchauffeur rusten en de tijd gebruiker om te ontspannen, zonder te slapen, anderzijds kan de chauffeur de tijd gebruiken om te werken. Het kan hierbij gaan om administratieve taken en planning gerelateerd aan de rit, maar ook persoonlijke projecten en het volgen van opleidingen zijn een waardevolle aanvulling in de carrière van de chauffeur. De mogelijkheid ontstaat om de werkdruk te verminderen en een nieuw publiek aan chauffeurs aan te trekken. Het ontwerpen van een werkplek met goede ergonomische eigenschappen, die geïntegreerd kan worden binnen de beperkte ruimte van de vrachtwagencabine, creëert waarde voor de chauffeur en voor de logistieke sector als geheel.