Wie Was Walter Bresseleers?
Sophie Bresseleers
Master Architectuur
2023 — 2024
Thesis
Cultuur
promotoren
Inge Bertels
Lara Schrijver
Frederik Vandyck
Bresseleers experimenteerde met nieuwe materialen en bouwsystemen. In 1968 dient hij een patent in voor ‘ultra-lichte, zelfdragende, polyester dakstructuren’ die hij samen met de firma ‘Isomo’ fabriceerde.
In 1958 bouwde Walter Bresseleers een nieuw silocomplex voor het bedrijf Vanden Avenne in Ooigem. Opvallende zijn de zeshoekige siloconstructies, een zelfbedacht systeem bestaande uit prefabelementen.
Bij het ontwerpen van een industrieel gebouw werd de productiekringloop van de betreffende industrietak gebruikt als basis.
Vanaf 1958 maakt Bresseleers deel uit van verschillende groeperingen rond Industrieel Design, waaronder ISCID. Op deze foto is de werkgroep ‘Design Doctrine and Philosophy’ te zien op een UNESCO-congres in Parijs in 1963, uiterst links staat Bresseleers.
Walter Bresseleers had een uitgebreid en sterk onderbouwd netwerk. Op deze foto zien we Tomàs Maldonado, onderwijsvormer én sleutelfiguur in de industrieel Design-context, hij schetst iets op het papier in bijzijn van Bresseleers’ echtgenote Ri Vanderhoeven. Dit beeld illustreert dat er kennisdeling plaatsvond binnen zijn netwerk.
Wie Was Walter Bresseleers?
Deze thesis onderzoekt de rol van architect Walter Bresseleers in de naoorlogse industriële architectuur in België. Door middel van historiografisch en auto-etnografisch onderzoek, inclusief de inventarisatie van privéarchieven, biedt het een diepgaand inzicht in zijn oeuvre, netwerken en invloeden. Het werk benadrukt de waarde van persoonlijke archieven voor de architectuurgeschiedenis en positioneert Bresseleers binnen zijn historische context.
Deze thesis, getiteld “Wie Was Walter Bresseleers?”, verkent de bijdrage van architect Walter Bresseleers aan de naoorlogse industriële architectuur in België. Het onderzoek is tweevoudig: historiografisch en auto-etnografisch. Het historiografische deel omvat de gedetailleerde inventarisatie van het privéarchief van Bresseleers, evenals de raadpleging van andere relevante archieven. Dit biedt een diepgaand inzicht in zijn professionele netwerk, invloeden, en belangrijkste werken.
Het auto-etnografische deel van het onderzoek maakt gebruik van de persoonlijke betrokkenheid van de auteur, Sophie Bresseleers, kleindochter van de architect, om een unieke perspectief op zijn leven en werk te bieden. Dit methodologisch kader verrijkt het onderzoek met persoonlijke anekdotes en ervaringen, wat bijdraagt aan een genuanceerd en levendig beeld van Walter Bresseleers als architect en persoon.
De thesis belicht de context van industriële architectuur in naoorlogs België, waarbij Bresseleers’ werk wordt gepositioneerd binnen bredere architectonische trends en ontwikkelingen van die tijd. Zijn innovatieve benaderingen en ontwerpfilosofieën worden geanalyseerd, evenals de impact van zijn netwerken en professionele relaties op zijn oeuvre.
Een belangrijk aspect van deze thesis is het onderstrepen van de waarde van persoonlijke archieven voor de historiografie van de architectuur. Door het privéarchief van Bresseleers te digitaliseren en te analyseren, levert dit onderzoek een waardevolle bijdrage aan de documentatie en begrip van naoorlogse industriële architectuur.
Kortom, deze thesis biedt een uitgebreide studie van Walter Bresseleers, die zowel zijn professionele bijdragen als zijn persoonlijke leven en netwerken belicht, en daarmee een cruciale aanvulling vormt op de bestaande literatuur over naoorlogse architectuur in België.