Integratie van technologie in de klascontext

Lotte Van Hoofstat

Master Productontwikkeling
2021 — 2022

ontwerp

promotoren
Lukas Van Campenhout
Ivo Nassel

Integratie van technologie in de klascontext

 

Digigrif biedt de leermiddelen op een digitale manier aan als een softwarepakket waarbij de technologische toestellen ineens een rol krijgen in de klasomgeving. Elke leerling ontvangt drie toestellen: een tablet, een Augmented Reality bril en een actieve stylus (pen). De software integreert de leermiddelen en zorgt ervoor dat de toestellen onderling en met het digibord in contact zijn. Dit zorgt voor een naadloze informatieoverdracht zonder les onderbrekingen.  

De software die Digigrif aanbiedt integreert de leermiddelen op verschillende manieren. Het werkboek wordt gedigitaliseerd en de oefeningen worden aangepast aan het scherm. Dit biedt extra opties zoals eenvoudige aansluiting op een voorleessoftware, maar ook ruimte om extra theoretische uitleg aan te kunnen bieden die specifiek gericht is op die oefening. De oefeningen kunnen ook automatisch verbeterd worden zodat de leerlingen direct feedback krijgen en van hun fouten kunnen leren. De digitalisering van de oefeningen zorgt ervoor dat de oefeningen op het niveau van de leerling kan worden ingesteld. De toestellen staan onderling en met het digibord in contact, dit zorgt voor een naadloze informatieoverdracht en maakt verschillende samenwerkingsverbanden mogelijk. Er is ook een mogelijkheid om enkel bepaalde elementen via de pen te kopiëren en plakken op een ander toestel.

De Augmented Reality wordt ook rechtstreeks verbonden aan de leerstof. Zo kunnen bepaalde elementen uit een oefening gevisualiseerd worden ter verduidelijking. De Augmented Reality kan zowel individueel als klassikaal gebruikt worden. De pen is het centrale element bij Digigrif en zorgt ervoor dat alle acties uitgevoerd kunnen worden. De pen kan schrijven, maar ook gommen, met de achterkant, kopiëren, plakken en toestellen verbinden.

Digigrif zorgt ervoor dat de software een ondersteuning biedt bij alle fases van het lesgeven en de inclusieve klassfeer behouden waarbij de leerlingen digitale vaardigheden aangeleerd krijgen zonder extra inspanningen van de leerkracht. Doordat de toestellen een ondersteunende rol hebben, wordt de les nog steeds gegeven door de leerkracht.

CL1R1SZ